Nyhetsbrev Mars

Hej!

På bilden ser du ett mycket viktigt möte, nämligen mellan mig och Fredric Carlsvärd. Här står vi på masthuggsberget och har tagit ett underbart beslut: Fredric är ny delägare i företaget! Det är min otroliga glädje att äntligen få berätta om Modern Mindfulness nya ansikte!

Fredric och jag möttes nyligen men det kändes genast som att vi har känt varandra väldigt, väldigt länge. Liksom jag har Fredric vandrat ingenjörsvägen innan han upptäckte meditation. Liksom jag har han haft åtskilliga stressrelaterade besvär som han återhämtat sig från och liksom jag är han inriktad med hela sitt väsen på att sprida mindfulnessmeditation, inre fred och visdom till Sverige och hela världen!

Vi har redan satt igång med flera projekt, bland annat är en app i görningen som jag förhoppningsvis kan visa lite bilder från i nästa nyhetsbrev. Vi leder även en retreat tillsammans under valborgshelgen i vackra Bohuslän (mer om det i slutet på detta brev). Just nu är Fredric faktiskt på väg till Bohuslän för en veckas intensivutbildning, medan jag planerar inför nya uppdrag. Imorgon ska jag nämligen vara med i TV och radiointervjuer för en programserie om psykisk ohälsa bland unga. Detta kommer du få höra mer om i framtida nyhetsbrev när serien har premiär :=)

Låt oss nu kika på några nya studier på mindfulness, antalet publicerade studier har fortsatt växa stadigt och är nu över 4.000 till antalet!

Ny forskning

Sinnestillstånd förändrar biologiska tillstånd?

Den första artikeln är en review som kartlagt de påvisade biologiskt mätbara effekterna av mindfulnessmeditation för immunsystemet. Deras slutsats var att mindfulness kan ha flertal positiva effekter på dessa markörer, men att fler studier behövs för att klargöra sambanden. (1) Äldre studier som undersökt kopplingen mellan mindfulnessmeditation och förkylningsrisk har funnit en väsentligt minskad risk. (2) Kanske är det därför jag klarat mig utan influensa eller förkylningar de senaste åren?

Ålderdomlig koncentration

Nästa studie har undersökt effekten av mindfulness hos äldre människor. Deltagarna fick här antingen spela sk. “brain games” eller lära sig meditera under motsvarande tid och forskarna fann att de i meditationsgruppen hade avsevärt bättre resultat på test som mäter koncentrationsförmåga. (3)

Kaosteori, hjärtrytm, hjärnvågor

Denna sista studie tar jag med mest för att den väcker fysiknörden i mig. Forskarna har här undersökt hjärtrytmerna och hjärnvågorna hos deltagare i en mindfulnesskurs och analyserat korrelationerna mellan dessa. De initiala fynden tyder på en ökad regelbundenhet / jämnhet i deltagarnas “vågkomponentsentropi” efter de fullföljt mindfulnesskursen. Detta är ett relativt nytt sätt att analysera EEG signaler och ett innovativt sätt att koppla ihop denna analys med hjärtrytmsanalyser! (4)

 

Mindfulness och att höra sin egen röst

Att höra sin egen röst. Vad betyder det för dig?

Vi lever i en otroligt spännande tid. På bara några år har tekniska framsteg såsom mobiler och IT teknologi fullständigt revolutionerat våra samhällen, på åtskilliga bra sätt och också på några dåliga.

En nackdel med att ständigt vara uppkopplad är att vi får svårt att urskilja vår egen röst bland alla tusentals röster som fyller vårt medvetande. Det är så lätt hänt att börja lyssna på röster som drivs främst av rädsla. Ett sådant exempel är de nyheter vi hör från radio och TV. Hur ofta hör du t ex. om fredsprocesserna och dialogerna som pågår i Syrien? Och hur ofta hör du om nya terrordåd, attacker och bombningar?

Nu i helgen var jag på en fredskonferens här i Göteborg. Konferensen var helt gratis och öppen för allmänheten. Visste du detta? Inte? Inte så konstigt. Inga av de stora dagstidningarna ville skriva om detta när arrangörerna frågade dem. Men fred ligger i tiden. Lita på det. På konferensen fick jag äran att träffa Mairead Corrigan och Ann Peterson. Mairead är nobelpristagare och erhöll Nobels fredspris för hennes arbete för fred mellan de våldsamma grupperna i Irland. Sedan dess har hon och Ann medlat i flera konflikter och förra året gjorde de tillsammans med hundratals andra kvinnor en fredsvandring i Nordkorea och korsade gränsen mellan Nordkorea och Sydkorea till fots! Denna akt av civil olydnad och deras fredsvandring fick en oerhörd respons.

För att göra en sådan kraftfull demonstration för fred tror jag det krävs att vi verkligen vågar lyssna på vår inre röst. En röst som ligger bortom själva orden, där vi finner våra djupaste värderingar och det vi känner är allra mest meningsfullt i våra liv.

Att lyssna till denna röst blir svårt om vi lyssnar för mycket på de traditionella nyheterna. Detta då det vi traditionellt kallar för “nyheter” är en väldigt snedvriden representation av information från omvärlden. Denna snedvridning uppkommer troligtvis från den snedvridning vi till viss del har medfött i vår perception, som får oss att söka och värdera de negativa nyheterna mer än de positiva (negativity bias). En snedvridning som mindfulness faktiskt kan jämna ut! (4)

Så trots att det rent statistiskt faktiskt kan vara fredligare på vår jord än det någonsin varit i modern tid, så tror många av oss raka motsatsen! (5)

Personligen upplever jag det som att jag “hänger med” på ett betydligt viktigare sätt nu när jag levt flera år utan dagstidning, radio eller TV. Jag hänger med genom mina egna handlingar. Mina egna handlingar hänger med mina värderingar. Jag fokuserar på vad jag aktivt kan göra, istället för att fastna i den oändliga cirkeln av åsikter, åsiktskarusellen där vi ständigt söker rätt eller fel, försöker hitta någon person, något företag, land eller ledare att skuldbelägga och demonisera. Det kan vara Putin, IS, Trump, Sverigedemokraterna, chefen, kollegan eller oljebolagen.

Jag tror nämligen inte vi kommer närmare lösningar genom att lägga hela vårt fokus på att frenetiskt söka efter syndabockar. Och som många forskare presenterade på fredskonferensen är mönstret ytterst tydligt: nya militära våldshandlingar leder intetill varaktig fred i Mellanöstern eller andra områden med konflikter!

På fredskonferensen fick jag även äran att avsluta hela konferensen med en dikt som du finner på denna länk. Den här dikten handlar om att våga följa vår inre röst trots att det känns obekvämt eller skrämmande.

Fredric, min nya kompanjon och vän gjorde nyligen precis ett sådant kliv in i ovissheten när han litade på sin magkänsla och tog tjänstledigt från sitt jobb för att gå in i min organisation. Detta så att han nu helt kan ge sig hän sin passion för att sprida mindfulnessmeditation till andra.

Likaså har de studenterna som medverkade på vårens första mindfulnesskurs lärt sig lyssna mer på denna inre röst genom att uppmärksamma sina inre processer, andningen, tankarna och känslorna. Igår hade vi avslutning på mindfulnesskursen och det sista temat vi gick igenom var:

Vem är egentligen jag?

Vad vill jag stå för i mitt liv?

Jag tror jag talar för de flesta av oss när jag säger att vi ända sedan barnsben fått höra att “jag är en si och sån person”. “Albin är en si och sån person, han gillar det och han ogillar det”.

Men är det verkligen jag? Dessa yttre attribut som andra tillskrivit mig, och även förväntar sig att jag ska uppfylla.

Vad händer hos din omgivningen när du förändrar dina beteenden? I många fall kan vi stöta på motstånd hos andra som blir obekväma när jag “inte längre är mig själv”. Men visst är jag mig själv. Däremot har mitt själv, mitt jag, förändrats. Dessa motstånd kan ibland bli en tröskel vi behöver kliva förbi för att kunna utvecklas och leva livet enligt våra djupaste värderingar.

Hur ofta lever du ditt liv så som du egentligen vill, innerst inne?

En vårdare vid namn Bronnie Ware sammanställde för några år sedan de samtal hon haft med människor i deras sista veckor i livet. Detta är det absolut vanligaste som de människorna ångrade på sin dödsbädd:

1. I wish I’d had the courage to live a life true to myself, not the life others expected of me.

“This was the most common regret of all. When people realise that their life is almost over and look back clearly on it, it is easy to see how many dreams have gone unfulfilled. Most people had not honoured even a half of their dreams and had to die knowing that it was due to choices they had made, or not made. Health brings a freedom very few realise, until they no longer have it.”

Hur känns det att läsa detta?

Om du skulle dö imorgon, hur skulle du se tillbaks på ditt liv, vad skulle du ångra?

Om du inte behövde oroa dig för fördomar och hån från andra människor, hur skulle du leva idag?

För att kunna lyssna till vår inre röst, så behöver vi först kunna höra den och urskilja den ur allt brus vi omges av, alla de förväntningar, stereotyper, måsten och borden som vi absorberar från vår omgivning.

Genom att dra oss tillbaka till oss själva i stillhet, i inspirerande naturliga miljöer, så kan denna inre röst åter göra sig hörd i oss

Det, är för mig vad en retreat handlar om.

Och den kommande valborgshelgen har jag den otroliga äran att få leda min första meditationsretreat i Bohusläns skärgård, läs mer efter de sagolika bilderna nedan.

Lyssna i stillhet – retreat

Vad händer i dig om du tar en helg helt utan mobil, radio, TV, nyheter, musik eller böcker?

En helg där du lever så tätt inpå naturen det går, men fortfarande med modern komfort, utsökt mat och i inspirerande sällskap.

Denna fråga kan du själv finna svaret på, genom att följa med mig och Fredric på det mindfulnessretreat vi leder den 28 april – 1 maj.

Om du känner att detta är något för dig, kom! Och passa på att anmäla dig direkt, vi har ett vårerbjudande fram till 15:e mars där du får 20% rabatt på retreatpriset

Läs mer om retreatet och kurscentret på vår hemsida.

PS. Det finns inget wi-fi och du rekommenderas att lämna in din mobil under retreatet, men vi lovar trots detta att du kommer få superb “Connection”

Vår onlinekurs i mindfulnessträning

Genom vårt unika onlinebaserade träningsprogram kan du genom din mobil eller dator enkelt lära dig dessa effektiva metoder.

Kursen består av 35 kursdagar med tiotals ljudklipp, videoklipp och texter med mindfulnessövningar som ger dig mer energi, klarare tankar och mindre stress. Du får tillgång till kursen under ett helt år och kan göra dagarna och momenten helt i din egen takt och hur många gånger du vill.

Kursen ger diplom! Vid genomförd kurs erhåller du ett kursintyg som beskriver dina nya kompetenser inom mindfulness, stresshantering och modern psykologi.

Med rabattkoden vårfåglar får du 35%! rabatt på kurspriset, 950kr istället för ordinarie pris på 1.500kr.

Köp kursen direkt här och börja redan idag!

Vill du läsa mer om kursens innehållet finner du det här.

Vi har även en 100% nöjdhets garanti: om du inte är nöjd med innehållet i programmet ger vi dig pengarna tillbaka, upp till en hel månad efter köpet.

(Hur kan vi vara så säkra på att du blir nöjd? Programmet har nu sålts i över ett år och hittills har ingen reklamerat kursen)  

Sagt om kursen:

Wow! Helt fantastiskt! Du förklarar på ett lagom personligt sätt med mycket bra övertygande teorier samt med ett lugn som gör allt väldigt ingivelsefullt.

– Anna Brus, VD, yogabrus.com

Kursen är smidig och hemsidan enkel att navigera från telefonen. Gillar att du har filmer som beskriver i kombination med text samt att jag kan gå direkt till övningarna om jag inte vill läsa. Det passar alla nivåer. 

Jag har rekommenderat kursen till flera, den är väldigt bra!

– Sofia Bengtsson, Entreprenör

 

Tack för din uppmärksamhet!

Dela gärna nyhetsbrevet vidare till dina vänner via följande finurliga knappar om du gillade det:

Gilla mailet på facebook: Facebook Like Button

Dela på twitter: Tweet Button

Gilla vår facebooksida: Facebook Like Button

Vänligen
Albin Hagberg Medin                                        Modernmindfulness.se
Mindfulnessträning.se

 

Här kan du läsa de nyhetsbrev vi skickat ut tidigare:

Nyhetsbrev #25 Hur du bäst bemöter rasism

Nyhetsbrev #24 Mitt nya Jag

Nyhetsbrev #23 God Jul

Nyhetsbrev #22 Vad är viktigt för mig, egentligen?

Nyhetsbrev #21 Att vara redo för döden

Nyhetsbrev #20 Den bortglömda konsten att göra ingenting

Nyhetsbrev #19 Dag Hammarskjöld och mindfulness

Nyhetsbrev #18 Planerar du bort dig själv?

Nyhetsbrev #17 Att verkligen vila

Nyhetsbrev #16 Mindfulness hjälper vid tinnitus och tobak

Nyhetsbrev #15 Kronisk smärta

Nyhetsbrev #14 Vänlighet, mindfulnessmuskler och hjärnan

Nyhetsbrev #13 Mindfulness gör dig piggare och sömnigare

Nyhetsbrev #12 Mindfulnessforskning på Sahlgrenska i Gbg

Nyhetsbrev #11 Mindfulness förbättrar vår empati

Nyhetsbrev #10 Korta mindfulnessövningar räcker lång väg!

Nyhetsbrev #9 Pilotstudie och andningskonferens

Nyhetsbrev #8 Mindfulness och naturen

Nyhetsbrev #7 Mindfulness – mer än bara avslappning?

Nyhetsbrev #6 Om mindfulness och sömn!

Nyhetsbrev #5 Viken av medkänsla

Nyhetsbrev #4 Om att skapa din dagliga meditationsvana

Nyhetsbrev #3 Om minne, stress och mindfulness

Nyhetsbrev #2 Om självdisciplin, oro och mindfulness

Nyhetsbrev #1 Kort om sex och mindfulness samt yoga

Referenser

(1) Mindful Aging: The Effects of Regular Brief Mindfulness Practice on Electrophysiological Markers of Cognitive and Affective Processing in Older Adults

(2) Meditation or Exercise for Preventing Acute Respiratory Infection: A Randomized Controlled Trial

(3) Mindfulness meditation and the immune system: a systematic review of randomized controlled trials.

(4) Entrainment of chaotic activities in brain and heart during MBSR mindfulness training.

(5) Looking Up: Mindfulness Increases Positive Judgments and Reduces Negativity Bias

(5) Detta beror självklart på vad vi definierar som fredligt. Antalet människor som dör i krig har minskat med otrolig takt sedan de två världskrigen. Se Steven Pinker berätta om detta i sitt TED talk. Däremot har det mänskliga våldet mot djur och miljö ökat kraftigt sedan industrialiseringen, så låt oss vända även denna trend!