Nyhetsbrev December

Hej kära läsare

Dygnets ljusa timmar blir allt kortare, för att snart bli allt längre igen. När solen nu endast skiner några få timmar om dagen kan det kännas extra viktigt att hinna med en promenad på förmiddagen, och detta är också temat på månadens nyhetsbrev:

Vad är viktigt för mig? Egentligen?

Som en tidig julklapp får du dessutom ett julerbjudande, läs mer om det i slutet på nyhetsbrevet.

Ny forskning

Mindfulness beskrivs ofta som ett medel för att bli av med det negativa i våra liv:

– Minska din stress

– Bli av med din oro och ångest

– Slipp din smärta och värk

Denna beskrivning missar tyvärr mer än halva kakan, nämligen de positiva effekterna som mindfulnessövningar bidrar till:

+ Känn en djupare mening i tillvaron

+ Få större överblick över din livssituation

+ Lär känna dig själv och förstå dina beteenden

+ Upplev mer glädje, avslappning och återhämta din kropp

Detta har nu påpekats i forskningen och lett till en mycket spännande artikel av bland annat en av medgrundarna till positiv psykologi, Barbara Fredrickson. (1) I artikeln presenteras en teori för hur mindfulness bidrar till att skapa vad som kallasEudaimoniskt välmående. (Löst översatt: Eu = väl, Damon = ande/själ/sinne)

Detta är ett välmående som kommer från vårt leverne. Ett välmående vi upplever när vi lever ett liv helt i linje med våra ideal och vår etik, så väl vi kan utifrån våra unika förutsättningar.

Enligt textkällor talade Aristoteles och Sokrates ofta om detta välmående som det högsta välmående möjliga, och något som alla människor eftersträvar. “Human flourishing”, ett mänskligt blomstrande, så beskrivs detta ofta i dagens moderna psykologi.

Vad behövs då för att vi ska frodas som människor?

Därom tvistar di lärde

Fast några saker brukar de flesta människor vara överens om, vare sig de är forskare, snickare, lärare, religiösa, barn eller vuxna och det är inga konstigheter: Trygghet, social samvaro, meningsfullhet, kreativa uttryck och en förmåga att kunna möta de svårigheter vi stöter på i livet. Detta är delar som brukar ofta dyka upp i diverse teorier och diskussioner.

Det Eudaimoniska välmåendet skulle kunna sägas överskrida samtliga av dessa faktorer. Istället för att bygga vår lycka på omständigheterna, är detta ett välmående som följer med oss oberoende av våra livssituationer och ett välmående vi kan komma i kontakt med bland annat genom mindfulnessövningar. Hur då? Nedan följer ett förslag från Kalle och Hobbe 🙂

 

Vad är viktigt för dig i livet?

För ett tag sedan ringde en vän till mig. Det första han frågade var: Vad är viktigt för dig just nu i livet Albin?

Frågan gjorde mig först lite ställd. Istället för att som vanligt fråga “Hur är läget?” eller “Hur mår du?”, fick jag alltså fundera på “Vad är viktigt för dig just nu i livet?”

Hur hade du svarat på den frågan?

Svaret på denna frågan tar dig förmodligen ett steg närmare det Eudaimoniska välmåendet som det skrevs om i artikeln ovan. Desto oftare vi tar oss tiden att stanna upp och verkligen reflektera över vårt liv rimligare är det att vi faktiskt går i den riktningen vi vill. Vem är jag? Vad är viktigt för mig? Var är jag på väg?

Jag skulle översätta detta Eudaimoniska välmående som “naturlig nöjdhet” 

En naturlig nöjdhet, som hela tiden finns där och väntar på oss, så fort vi stannar upp och tar oss tiden att bara vara. Självklart når nöjdheten oss inte direkt. Först kommer oftast alla tankar om vad jag borde göra istället, vad som borde hinnas med, vad som måste hinnas med och alla ångerfulla tankar över allt jag inte gjort.

Här gäller det då för mig att lyssna tålmodigt på de tankarna, låta de ge mig sin visdom tills de passerar vidare.

Sen kommer nästa våg, alla oroliga tankar inför framtiden, allt som kan gå snett, och den där kliande känslan jag känner så ofta nere i låret, kanske är det någon dold sjukdom?

Ibland kommer det härliga känslor, glädje, kärleksfullhet, njutning.

Ibland kommer det ilska, vrede, avsky eller hat.

Men emellan och faktiskt under tiden dessa tankar och känslor kommer och går, finns där samma kravlösa, naturliga nöjdhet. Speciellt svår kan denna nöjdheten vara att urskilja när jag möter tunga upplevelser. När ryggen skriker av smärta, axlarna bultar eller huvudet känns som det håller på att explodera. När någon gjort slut, vid nedskärningarna på jobbet, eller krigets eländen runt om i världen.

Att då veta att det finns en naturlig nöjdhet som hela tiden väntar på mig, var jag än befinner mig, gör det lättare för mig att stanna upp, även om jag helst bara vill klicka på en knapp och få all smärta att försvinna.

För en sådan knapp finns inte.

Livet innebär smärta. Vi föds i smärta (fråga någon som fött barn).

Vi kan försöka dämpa eller bli av med den smärta vi ställs inför bäst vi vill men då börjar vi också blunda, för smärta har en mycket viktig uppgift, smärta är information.

Jag kan ta en ipren och visst, temporärt försvinner huvudvärken men sen kommer den tids nog tillbaks igen.

Jag kan ta voltaren och smörja in ryggen, men tids nog kommer värken tillbaks igen.

Men om jag börjar tillåta mig att känna smärtan, gång efter gång, och därmed förstår hur den förändras, hur den uppkommer, vad som är dess egentliga orsak, då förändras också själva smärtan. Sakta så slutar jag sitta med ryggen på de sätt som skadar min rygg. Sakta så slutar jag spänna min nacke, min panna och älta de ilskna eller oroliga tankar som föranleder min huvudvärk.

Informationen, eller smärtan, som jag tidigare försökt blockera kommer nu fram och ger mig förståelse.

Personligen har jag dragits med både ryggskott och migränliknande huvudvärk i perioder och faktiskt har båda besvären gradvis avtagit helt de senaste åren. Dels på grund av fysiska skador som läkt, men allra viktigaste är att jag lärt mig förhålla mig till smärtan på ett mjukare, mindre motståndsfullt sätt. Och ja, det tog tid. Och nej, det var inte enkelt, men det var verkligen värt alla ögonblick av att bultande smärta, eftersom resultatet innebar ett liv där jag inte är lika bunden av min rädsla för smärta som tidigare.

Och vet du vad jag upptäckte då?

När min inställning till smärta inte var lika negativ och undvikande som tidigare, var det allt enklare att ta de där svåra besluten som jag egentligen ville ta. Att säga ifrån i en relation, att beskriva mina kärleksfulla känslor för en vän eller familjemedlem.

Kort sagt ledde det mig till ett liv där jag oftare kan välja att följa mina djupare intentioner och inre etik istället för att blint följa rädslan och undvika en möjlig smärta, vare sig den är fysisk eller känslomässig.

Ett liv där den naturliga nöjdheten får allt mer plats. Ända tills den sveps bort av nästa idé: “Jag borde göra sådär” “Jag borde säga sådär” “Usch hur kan de säga så?” och så fortsätter övningen :=)

Den persiska poeten Rumi lär ha sagt:

“You go from village to village on your horse asking everyone, “Has anyone seen my horse?”

Tänk om det finns en lycka som vi bär med oss hela tiden? Men problemet är att vi är så vana vid att söka efter den på olika sätt, utanför oss, inuti oss, att vi fortsätter sökandet fast vi redan passerat målgången.

Är denna naturliga nöjdhet något du kan känna igen dig i?

Kanske när du någon gång legat på en gräsmatta, i en soffa eller suttit på en bänk och tittat ut över en fin utsikt och inte tänkt på något särskilt. Bara varit där. Bara varit här.

Jag tror att oavsett vad vi har för inre etik, oavsett hur jag lever mitt liv och hur jag vill leva mitt liv, så kan vi finna stort stöd och inspiration i den här naturliga nöjdheten.

En annan vän till mig befinner sig i en väldigt sällsynt situation. Denna personen har det senaste året lagt max en timme varje dag på aktiviteter. Och med aktivitet menar jag allt! 

Promenera, läsa, se på tv, prata med vänner och familj, laga mat, åka bil, kolla facebook, allt! Allt som inte innebär att sitta eller ligga i tystnad. Sjukvården har ingen aning vad det rör sig om för sjukdom och när personen gör mer aktiviteter än så blir hen yr, extremt trött och orkeslös. Kort sagt, lever personen i en slags isolerad bubbla, eller kokong som vi skämtsamt kallar det.

Och i denna bubblan och den otroliga separation från omvärlden och relationer det har lett till, kan personen ändå finna en slags nöjdhet.

När jag tillbringar tid med denna vännen får jag en väldigt speciell gåva, nämligen gåvan att kunna se vad som egentligen är viktigt i mitt liv. Vad lägger jag min tid på varje dag?

Jag som faktiskt kan göra flera timmar av aktiviteter, och hur gynnar det mig och andra?

När jag blickar tillbaks de senaste åren så inser jag att detta är precis vad mindfulnessövningarna också bidragit till. Förmågan att kunna avgöra var, vem, vad och hur jag ska fördela min energi och mina vakna timmar.

Hur skulle dina dagar se ut om du bara hade en timme av aktivitet per dag?

Hur skulle dina samtal med dina vänner och din familj låta, om du bara kunde prata med dem en halvtimme om dagen?

 

Mitt förslag

Tänk om du kunde ha en kort stund varje dag ända fram till jul, där du ger dig själv tid att landa i dig själv. En stund som låter dig reda ut dig vad som egentligen är viktigt för dig i ditt liv. Där du också kan få kontakt med denna inre nöjdheten, det Eudaimoniska välmåendet.

Hur hade det påverkat dina relationer? Julstämningen och ditt julfirande?

Vår onlinekurs i mindfulnessträning – Julspecial!

Genom vårt unika onlinebaserade träningsprogram kan du genom din mobil eller dator enkelt lära dig dessa effektiva metoder.

Kursen består av 35 kursdagar med tiotals ljudklipp, videoklipp och texter med mindfulnessövningar som ger dig mer energi, klarare tankar och mindre stress. Du får tillgång till kursen under ett helt år och kan göra dagarna och momenten helt i din egen takt och hur många gånger du vill.

Kursen ger diplom! Vid genomförd kurs erhåller du ett kursintyg som beskriver dina nya kompetenser inom mindfulness, stresshantering och modern psykologi.

Med rabattkoden julefrid får du 50%! rabatt på kurspriset, 750kr istället för ordinarie pris på 1.500kr.

Köper kursen gör du på kursportalens hemsida: På denna länk

Vill du läsa mer om kursens innehållet finner du det här.

Vi har även en 100% nöjdhets garanti: om du inte är nöjd med innehållet i programmet ger vi dig pengarna tillbaka, upp till en hel månad efter köpet.

(Hur kan vi vara så säkra på att du blir nöjd? Programmet har nu sålts i över ett år och hittills har ingen reklamerat kursen)  

Sagt om kursen:

Wow! Helt fantastiskt! Du förklarar på ett lagom personligt sätt med mycket bra övertygande teorier samt med ett lugn som gör allt väldigt ingivelsefullt.

– Anna Brus, VD, yogabrus.com

Kursen är smidig och hemsidan enkel att navigera från telefonen. Gillar att du har filmer som beskriver i kombination med text samt att jag kan gå direkt till övningarna om jag inte vill läsa. Det passar alla nivåer. 

Jag har rekommenderat kursen till flera, den är väldigt bra!

– Sofia Bengtsson, Entreprenör

 

Tack för din uppmärksamhet!

Dela gärna nyhetsbrevet vidare till dina vänner via följande finurliga knappar om du gillade det:

Gilla mailet på facebook: Facebook Like Button

Dela på twitter: Tweet Button

Gilla vår facebooksida: Facebook Like Button

Vänligen
Albin Hagberg Medin                                          Modernmindfulness.se
Mindfulnessträning.se

 

Här kan du läsa de nyhetsbrev vi skickat ut tidigare:

Nyhetsbrev #21 Att vara redo för döden

Nyhetsbrev #20 Den bortglömda konsten att göra ingenting

Nyhetsbrev #19 Dag Hammarskjöld och mindfulness

Nyhetsbrev #18 Planerar du bort dig själv?

Nyhetsbrev #17 Att verkligen vila

Nyhetsbrev #16 Mindfulness hjälper vid tinnitus och tobak

Nyhetsbrev #15 Kronisk smärta

Nyhetsbrev #14 Vänlighet, mindfulnessmuskler och hjärnan

Nyhetsbrev #13 Mindfulness gör dig piggare och sömnigare

Nyhetsbrev #12 Mindfulnessforskning på Sahlgrenska i Gbg

Nyhetsbrev #11 Mindfulness förbättrar vår empati

Nyhetsbrev #10 Korta mindfulnessövningar räcker lång väg!

Nyhetsbrev #9 Pilotstudie och andningskonferens

Nyhetsbrev #8 Mindfulness och naturen

Nyhetsbrev #7 Mindfulness – mer än bara avslappning?

Nyhetsbrev #6 Om mindfulness och sömn!

Nyhetsbrev #5 Viken av medkänsla

Nyhetsbrev #4 Om att skapa din dagliga meditationsvana

Nyhetsbrev #3 Om minne, stress och mindfulness

Nyhetsbrev #2 Om självdisciplin, oro och mindfulness

Nyhetsbrev #1 Kort om sex och mindfulness samt yoga

Referenser

(1) Mindfulness Broadens Awareness and Builds Eudaimonic Meaning: A Process Model of Mindful Positive Emotion Regulation

(Det har även tillkommit intressanta kommentarer med kritik på artikeln, se t ex. följande länk)