Nyhetsbrev April

Nu är det vår!

Fjärilarna flyger runt i trädgården. Ödlan på bilden har vaknat från sin vintervila under stugan. Fåglarna sjunger dag och natt och idag sitter jag ute i den varma solen och skriver detta nyhetsbrev.

I detta nyhetsbrev kommer du få läsa något viktigt om ett vanligt förekommande mänskligt problem: Oro

Dessutom får du på slutet information om vår kommande mindfulnessretreat i Bohuslän under Valborgshelgen. Först, två nya studier på mindfulness!

Ny forskning

Stilla sinne, effektivt hjärta

Hjärt och kärlsjukdomar är en av de vanligaste dödsorsakerna över hela världen. Mindfulnessmeditation kan bidra till förbättrad kardiovaskulär hälsa, bland annat genom att minska inflammationsnivåer i kroppen. I denna studie undersöktes kopplingen mellan hjärtrytm och mindfulnessmeditation. Studien var uppdelad i två: Del 1 fann att människor med ökad nivå av mindfulness enligt en skala, hade mindre ansträngningsnivå samt syreförbrukning i sina hjärtan.

I den andra delen sågs att en 15 minuters mindfulnessmeditation minskade diastoliskt blodtryck samt lågfrekventa oscillationer i systoliskt blodtryck och hjärtrytm, vilket är kopplat till sympatisk aktivitet i nervsystemet. Sammanlagt fanns att denna korta tidsperiod gav en genomgående förbättring i kardiovaskulär effektivitet. Detta i jämförelse med en kontrollgrupp som istället fick sitta 15 minuter utan instruktioner. (1)
Fullt sinne, mätt mage

Skulle jag ge en svensk direktöversättning på mindfulness skulle detta bli: fullständigt sinne. Vad betyder det då? Ett sinne som är fullständigt. Som är tillfreds. Om vi då övar och finner vägar till detta fullständiga sinne, är det kanske inte så konstigt att även vår mättnadskänsla kommer tillbaks till oss. Magen och sinnet hänger ihop.

Detta är resultat i en studie som undersökt effekten av mindfulnessmeditation hos en grupp människor med övervikt. Deltagarna gick en kurs där både fysisk träning och kostförändring ingick, och i ena gruppen fick de även mindfulnessövningar. De som övat mindfulness samtidigt, fick mindre problem med sötsug och kunde bättre lyssna på sina hunger och mättnadskänslor, jämfört med kontrollgruppen. (2)

Konsten att (o)roa sig

Oroar du dig ofta?

Hjälper det dig att leva ditt liv på det sätt du vill?

Själv brukade jag leva med konstant oro. Jag kunde spendera halva min dag oroandes över vad som kunde gå fel, och den andra halvan ältandes vad som redan hade gått fel

Mina första minne av oro är från grundskolan. Då var det oro inför vad klasskamraterna skulle säga, eller vad läraren skulle tycka, eller oro över konflikter i familjen. Det hela blev åtskilliga grader värre när jag blev tonåring…

När jag tillslut kom till universitet hade jag så många saker att oroa mig om att det sällan fanns en lugn stund i mitt liv. Detta då jag skydde lugna stunder som pesten. För så fort det blev lugnt i den yttre tillvaron, gjorde sig oron påmind. Vid läggdags, när mobilen stängdes av. I väntan på bussen.

“Jag kommer aldrig klara det där provet”
“Den där smärtan i ryggen kommer säkert bli värre”       “Smärtan i magen, kan det vara en tumör?”                               “Åh nej, mormor ringer, nu har det säkert hänt något dåligt”

Och listan över orosmoment fortsätter i all evighet. För det finns nämligen ett oändligt antal saker vi kan oroa oss för, som kan gå snett. Så oroa dig inte, det kommer alltid finnas något att oroa dig för.

Du kommer alltså aldrig komma till den där perfekta livssituationen där det inte finns något kvar att oroa sig för, för det är inte en speciell livssituation. Det är en inställning. Precis som oro.

För vad är egentligen oro? Var kommer oro ifrån?

För mig kommer oro ur tanken. En tanke formad ur rädsla.

Om jag låter denna tanken styra mitt liv, vart hamnar jag då?

I undvikande mönster. Den leder mig till att försöka undvika alla de situationer som verkar orsaka oron. Ett lönlöst försök. För oron kommer inte utifrån. Den kommer inifrån. Det är därför vi aldrig kommer bli fri oron så länge våra ögon stirrar sig blinda på den yttre världen.

Och ju mer jag styrdes av oro, desto oftare tycktes jag hamna i precis de situationerna jag inte ville. Jag backade bort från oron så fort jag kunde, och snubblade såklart över mina egna steg.

För vad kunde jag göra? Vi är ju oroliga i vår natur, det är mänskligt att oroa sig för allt, alla gör det. Jag har alltid gjort det. Eller hur?

Eller?

Detta är vad som kallas inlärd hjälplöshet i psykologin. När något hänt så många gånger utan vi kunnat påverka det, att vi tror det är lönlöst.

“Äsch, jag har alltid varit såhär orolig av mig”                         “Det är försent nu, jag kan inte förändra den jag är”

Istället för att skärskåda oss själva, stirrar vi oss blinda på vår omgivning.

“Det hans fel, han är så vårdlös att han gör mig orolig hela tiden”

“Varför måste hon alltid ta så många risker? Förstår hon inte hurorolig det gör mig?”

Fel.

Han är inte orsaken till din oro. Inte hon eller det heller. Du gör dig själv orolig. Ja. Du gör dig själv orolig.

Hur smakar det?

Jag säger inte det här för att du ska skuldbelägga eller kritisera dig själv. Jag vet att du slutar oroa dig så fort du kommer ihåghur.

Det är därför jag säger detta till dig. För att inspirera dig, att få dig att blicka inåt och ge tillbaks dig själv din kraft. Din förmåga att själv välja, att leva fri från oro, precis som när du var ett litet barn och såg en fjäril i vårsolen.

Detta perspektivet, att du skapar din egen oro, ger dig 100% påverkan och möjlighet att själv förändra sättet du lever ditt liv på. Istället för att bara vänta hela livet på andra människor ska sluta “göra dig orolig” (tror du verkligen innerst inne att det kommer hända?)

Så hur gör du då? Hur slutar du oroa dig?

Bara låt det vara. Låt tanken vara. Oron kommer ur ansträngning. Oron skapas. Slutar du bara göra, och börjar vara, skapar du inte längre oro.

Detta betyder också att sluta försöka distrahera dig från oron. Distansera dig eller blunda för den. Låt den vara. Likt ogräset, om du klipper av det vid stammen så kommer det upp igen nästa dag, nästa år. Om du istället förändrar förutsättningarna, börjar odla squasch och potatis, så får ogräset inte längre något solljus. Oron får ingen mer energi.

Så odla squasch och potatis i ditt sinne, eller varför inte blommor.

Ditt sinne är oerhört kraftfullt. Med dina tankar kan du skapa åtskilliga världar, varje natt i drömmen, och varje dag i mötet med andra. Om du göder ditt sinne med rädsla, vilka tankar skapar du då?

Om du göder ditt sinne med fred, vilka tankar skapar du då?

“Men, mitt huvud är fullt av jobbiga, påträngande, oroliga tankar!”

Fint. Låt dem susa förbi precis som vinden. För lika lite som du kan stoppa vinden kan du stoppa tanken.

Detta låter kanske hjälplöst, men är raka motsatsen. När du finner din inre grund, din inre trygghet blir tankarna åter fria att flyga förbi istället för att du försöker klamra dig fast vid dem i tron att tanken ger trygghet. Oro ger inte trygghet. Oro ger inte kontroll. Oro ger inte fred.

Oro är heller inte vår fiende. Oro kommer ur tanken och samvetet. Oro stammar ur medkänsla, att vilja skydda dig själv och andra från skada. Den råkar bara vara lite förvirrad.

För istället för att skydda oss, så gör oron bara oss förhärdade och kaotiska. Vi tappar vår trygghet, vi dras med i stormen, vi blir stormen och sprider oron och otryggheten vidare likt en tornado var vi än går, vilka vi än möter.

Ända tills vi åter blickat inåt. Till stormens öga. Där stillhet råder.

Så vad skulle du säga till en förvirrad vän, som kommer med goda råd om hur du ska skydda dig och andra, men som kommer med råden vid fel tillfälle och på fel sätt?

“Tack, tack min kära vän, jag behöver inte din hjälp just nu, kom gärna igen en annan gång”

Eller bara andas. Lägg händerna på magen och bröstet och följ luften som flödar in och ut i din kropp. På samma sätt som tanken flödar in och ut i ditt sinne.

Framförallt, lita på dig själv. Ditt eget sinne vet bäst hur du hanterar oron som sinnet själv skapat.

Du kan också lära dig en del genom att titta på nyheterna. Det vi kallar nyheter i vår kultur är till stor del katastrofer, brott, politik eller “oroligheter”, vilket menas våldsdåd mellan människor. Nyheterna har här varit så goda att de direktöversatt våldsdåden åt dig till “oroligheter”, något du borde oroa dig för.

Detta är för att vårt gemensamma samvete ropar inifrån oss alla att bevittna dessa händelser, att sprida ordet vidare så alla kan hjälpa till. Men detta är i sanning en förvirrad röst. För vad sker?

När vi varje dag matas med krig, om korrupta politiker, om brottslighet, sjukdomar och naturkatastrofer, börjar vi distansera oss. Koppla ifrån. Vi känner oss hjälplösa, handlingsförlamade

“Det är så långt bort”                                                                   “Jag är ju bara 1 person, vad kan jag göra åt det där?”

Vi blir förbittrade, förblindade och ser inte längre problemens verkliga orsaker

“Det är deras egna fel”                                                                 “Om bara inte den där presidenten sagt si eller så”                   “Om bara inte de bombat där så hade…”

Så vad gör vi?

Stanna upp. Stanna upp.

Avsluta din prenumeration på oro.

Sluta guidas av oro och undersök orons ursprung i dig själv, följ ursprunget ända ner till roten, till källan och samvetet.

Börja prenumerera på kraftfulla handlingar i din omgivning.

Le till dina grannar. Krama dina föräldrar. Odla goda tankar i ditt inre och vackra miljöer i ditt yttre.

Se och lyssna med ögon och öron efter var du kan hjälpa till, det finns alltid en plats där du är behövd.

Viktigast av allt: andas in. Andas ut.

Det kommer att lösa sig.

Du har redan tagit så många steg på den goda vägen.

Lyssna i stillhet – retreat

Vad händer i dig om du tar en helg helt utan mobil, radio, TV, nyheter, musik eller böcker?

En helg där du lever så tätt inpå naturen det går, men fortfarande med modern komfort, utsökt mat och i inspirerande sällskap.

En helg där vi mediterar med allt vi möter

En helg där tilliten och stillheten genomsyrar allt

Denna fråga kan du själv finna svaret på, genom att följa med mig och Fredric på det mindfulnessretreat vi leder den 28 april – 1 maj.

Om du känner att detta är något för dig, kom!

Vi har endast 6 platser kvar tills vi är fullständigt antal deltagare

Läs mer om retreatet och kurscentret på vår hemsida.

PS. Det finns inget wi-fi och du rekommenderas att lämna in din mobil under retreatet, men vi lovar trots detta att du kommer få superb “Connection”

Vår onlinekurs i mindfulnessträning

Genom vårt unika onlinebaserade träningsprogram kan du genom din mobil eller dator enkelt lära dig dessa effektiva metoder.

Kursen består av 35 kursdagar med tiotals ljudklipp, videoklipp och texter med mindfulnessövningar som ger dig mer energi, klarare tankar och mindre stress. Du får tillgång till kursen under ett helt år och kan göra dagarna och momenten helt i din egen takt och hur många gånger du vill.

Kursen ger diplom! Vid genomförd kurs erhåller du ett kursintyg som beskriver dina nya kompetenser inom mindfulness, stresshantering och modern psykologi.

Med rabattkoden vårfåglar får du 35%! rabatt på kurspriset, 950kr istället för ordinarie pris på 1.500kr.

Köp kursen direkt här och börja redan idag!

Vill du läsa mer om kursens innehållet finner du det här.

Vi har även en 100% nöjdhets garanti: om du inte är nöjd med innehållet i programmet ger vi dig pengarna tillbaka, upp till en hel månad efter köpet.

(Hur kan vi vara så säkra på att du blir nöjd? Programmet har nu sålts i över ett år och hittills har ingen reklamerat kursen)  

Sagt om kursen:

Wow! Helt fantastiskt! Du förklarar på ett lagom personligt sätt med mycket bra övertygande teorier samt med ett lugn som gör allt väldigt ingivelsefullt.

– Anna Brus, VD, yogabrus.com

Kursen är smidig och hemsidan enkel att navigera från telefonen. Gillar att du har filmer som beskriver i kombination med text samt att jag kan gå direkt till övningarna om jag inte vill läsa. Det passar alla nivåer. 

Jag har rekommenderat kursen till flera, den är väldigt bra!

– Sofia Bengtsson, Entreprenör

 

Tack för din uppmärksamhet!

Dela gärna nyhetsbrevet vidare till dina vänner via följande finurliga knappar om du gillade det:

Gilla mailet på facebook: Facebook Like Button

Dela på twitter: Tweet Button

Gilla vår facebooksida: Facebook Like Button

Vänligen
Albin Hagberg Medin                                        Modernmindfulness.se
Mindfulnessträning.se

 

Här kan du läsa de nyhetsbrev vi skickat ut tidigare:

Nyhetsbrev #26 Din inre röst

Nyhetsbrev #25 Hur du bäst bemöter rasism

Nyhetsbrev #24 Mitt nya Jag

Nyhetsbrev #23 God Jul

Nyhetsbrev #22 Vad är viktigt för mig, egentligen?

Nyhetsbrev #21 Att vara redo för döden

Nyhetsbrev #20 Den bortglömda konsten att göra ingenting

Nyhetsbrev #19 Dag Hammarskjöld och mindfulness

Nyhetsbrev #18 Planerar du bort dig själv?

Nyhetsbrev #17 Att verkligen vila

Nyhetsbrev #16 Mindfulness hjälper vid tinnitus och tobak

Nyhetsbrev #15 Kronisk smärta

Nyhetsbrev #14 Vänlighet, mindfulnessmuskler och hjärnan

Nyhetsbrev #13 Mindfulness gör dig piggare och sömnigare

Nyhetsbrev #12 Mindfulnessforskning på Sahlgrenska i Gbg

Nyhetsbrev #11 Mindfulness förbättrar vår empati

Nyhetsbrev #10 Korta mindfulnessövningar räcker lång väg!

Nyhetsbrev #9 Pilotstudie och andningskonferens

Nyhetsbrev #8 Mindfulness och naturen

Nyhetsbrev #7 Mindfulness – mer än bara avslappning?

Nyhetsbrev #6 Om mindfulness och sömn!

Nyhetsbrev #5 Viken av medkänsla

Nyhetsbrev #4 Om att skapa din dagliga meditationsvana

Nyhetsbrev #3 Om minne, stress och mindfulness

Nyhetsbrev #2 Om självdisciplin, oro och mindfulness

Nyhetsbrev #1 Kort om sex och mindfulness samt yoga